Bruce Liu: Chopin (Deutsche Grammophon, 2021)

0
Advertisement / Publicité

This page is also available in / Cette page est également disponible en: Francais (French)

100%
100%
  • 5
  • User Ratings (0 Votes)
    0

Bruce Liu: Chopin
Bruce Liu, piano
Deutsche Grammophon, 2021

Following his resounding victory at the 18th Chopin Competition last October, Montreal pianist Bruce Liu received honors from the prestigious Deutsche Grammophon label. It has released a live recording of some of its performances from the Philharmonic Concert Hall in Warsaw (Poland). The opportunity to live or relive this event that marked musical life on a planetary scale, in a world still struggling with the pandemic.

It all begins with the Andante Spianato in G major in an interpretation full of grace and elegance. Bruce Liu creates a feeling of comfort by simply making the high notes flow gently, like raindrops on a rainy day. The next piece, Grande Polonaise Brillante in E flat major, makes us rather admire its great agility in a movement of very high stature.

In the series of Mazurkas, it is yet another palette of colors that the young pianist gives us a glimpse of. Waves of music reach us successively, in a well-dosed rubato that testifies to the great musicality of the artist.

In the presto movement of the Etude in C sharp minor, Op. 10, Liu brilliantly runs through all the notes on the keyboard, bringing out each one very distinctly. The larghetto of the Nocturne in C sharp minor, op. 27, brings a soothing and very welcome slowness after the two studies at full speed.

Last work on the program, the Variations sur Là ci darem la mano. Liu still makes his ease speak in both expansive and introspective passages. The first and third variations retain several features in common with the original Mozart theme, but otherwise we mostly hear Chopin in all his glory.

This page is also available in / Cette page est également disponible en: Francais (French)

Share:

About Author

Justin Bernard est détenteur d’un doctorat en musique de l’Université de Montréal. Ses recherches portent sur la vulgarisation musicale, notamment par le biais des nouveaux outils numériques, ainsi que sur la relation entre opéra et cinéma. En tant que membre de l’Observatoire interdisciplinaire de création et de recherche en musique (OICRM), il a réalisé une série de capsules vidéo éducatives pour l’Orchestre symphonique de Montréal. Justin Bernard est également l’auteur de notes de programme pour le compte de la salle Bourgie du Musée des Beaux-Arts de Montréal et du Festival de Lanaudière. Récemment, il a écrit les notices discographiques pour l'album "Paris Memories" du pianiste Alain Lefèvre (Warner Classics, 2023) et collaboré à la révision d'une édition critique sur l’œuvre du compositeur Camille Saint-Saëns (Bärenreiter, 2022). Ses autres contrats de recherche et de rédaction ont été signés avec des institutions de premier plan telles que l'Université de Montréal, l'Opéra de Montréal, le Domaine Forget et Orford Musique. Par ailleurs, il anime une émission d’opéra et une chronique musicale à Radio VM (91,3 FM).

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.