CD Review | Carolo: Space Time Continuo (Leaf music, 2022)

0
Advertisement / Publicité

This page is also available in / Cette page est également disponible en: Francais (French)

96%
96%
  • User Ratings (1 Votes)
    1.7

Carolo: Space Time Continuo
Amanda Keesmaat, 5-stringed bass violin and musical director; Andrea Stewart, Elinor Frey and Margaret Little, violas da gamba; Antoine Malette-Chénier, triple harp; Christophe Gauthier and Dorothéa Ventura, organ and cello; François Viault, Karim Nasr and Mathieu Lussier, bassoons; Sylvain Bergeron, archlute
Leaf Music, 2022

Amanda Keesmat, artistic director of the Space Time Continuo ensemble, admits that it was no piece of cake to get this album done, yet the end result is nothing short of marvelous. Overshadowed by the health regulations ensuing from the pandemic, the recording session at Concordia University’s Oscar Peterson Concert Hall had to be very close miked, with participants obliged to distance themselves from each other. But there was an upside, in that the instruments were more isolated, which then allowed for a better control over volume levels and increased flexibility in terms of editing and mixing. The result is a most interesting one to the ears, as if one were on stage right in the middle of the action.

Baroque music lovers will surely be pleased by this, or anyone moved to the tune of warm and resonant cello sounds, or deep-toned bassoons for that matter. One quibble with this gem of a record: the composer is simply called Mister Carolo, with not a shred of informtion about him provided in the booklet. But we can at least find some solace in the fact that his music is now available to us.

This page is also available in / Cette page est également disponible en: Francais (French)

Share:

About Author

Justin Bernard est détenteur d’un doctorat en musique de l’Université de Montréal. Ses recherches portent sur la vulgarisation musicale, notamment par le biais des nouveaux outils numériques, ainsi que sur la relation entre opéra et cinéma. En tant que membre de l’Observatoire interdisciplinaire de création et de recherche en musique (OICRM), il a réalisé une série de capsules vidéo éducatives pour l’Orchestre symphonique de Montréal. Justin Bernard est également l’auteur de notes de programme pour le compte de la salle Bourgie du Musée des Beaux-Arts de Montréal et du Festival de Lanaudière. Récemment, il a écrit les notices discographiques pour l'album "Paris Memories" du pianiste Alain Lefèvre (Warner Classics, 2023) et collaboré à la révision d'une édition critique sur l’œuvre du compositeur Camille Saint-Saëns (Bärenreiter, 2022). Ses autres contrats de recherche et de rédaction ont été signés avec des institutions de premier plan telles que l'Université de Montréal, l'Opéra de Montréal, le Domaine Forget et Orford Musique. Par ailleurs, il anime une émission d’opéra et une chronique musicale à Radio VM (91,3 FM).

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.