Giorgia Fumanti: Mystic (Vega2, 2021)

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Mystic
Giorgia Fumanti, voix; Stefano Galante, piano; Galante Media Orchestra
Label: Vega2 (2021)

Giorgia Fumanti already has more than a dozen albumsù to her credit. Supported by her lifelong producers, her manager husband Maurice Velenosi, and Stefano Galante, who also provides musical direction, the Italian singer offers here a repertoire of cult songs and instrumental pieces arranged especially for her soprano voice.

The album jumbles together several great classics such as Piazzola’s Libertango, Ravel’s Boléro, Albinoni’s Adagio, Orff’s O Fortuna and Puccini’s Nessun Dorma. Added to this are other classics closer to our time, such as Now we are free from the film Gladiator (2000), Hallelujah by Cohen and Papa can you hear me by Legrand.

Each of the pieces seems to have been reworked a lot in the studio so that the final product sounds great – too much perhaps? – and does not contain the slightest imperfection or almost none. Giorgia Fumanti’s voice shines in all its beauty, so high that it sounds like that of an angel. Moreover, throughout the album, we feel a particular attention paid to vocal and musical purity, and thus a rather religious approach – spiritual, some would say – whereas the repertoire is not always so. At times it feels a little disembodied and lacking in personality, but the irresistible charm of the melodies operates nonetheless.

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About Author

Justin Bernard est détenteur d’un doctorat en musique de l’Université de Montréal. Ses recherches portent sur la vulgarisation musicale, notamment par le biais des nouveaux outils numériques, ainsi que sur la relation entre opéra et cinéma. En tant que membre de l’Observatoire interdisciplinaire de création et de recherche en musique (OICRM), il a réalisé une série de capsules vidéo éducatives pour l’Orchestre symphonique de Montréal. Justin Bernard est également l’auteur de notes de programme pour le compte de la salle Bourgie du Musée des Beaux-Arts de Montréal et du Festival de Lanaudière. Récemment, il a écrit les notices discographiques pour l'album "Paris Memories" du pianiste Alain Lefèvre (Warner Classics, 2023) et collaboré à la révision d'une édition critique sur l’œuvre du compositeur Camille Saint-Saëns (Bärenreiter, 2022). Ses autres contrats de recherche et de rédaction ont été signés avec des institutions de premier plan telles que l'Université de Montréal, l'Opéra de Montréal, le Domaine Forget et Orford Musique. Par ailleurs, il anime une émission d’opéra et une chronique musicale à Radio VM (91,3 FM).

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