CD Review | 6 Changes (Self-produced, 2022)

0

This page is also available in / Cette page est également disponible en: Francais (French)

96%
96%
  • Self-produced
    4.8
  • User Ratings (0 Votes)
    0

6 Changes
Architek Percussion, composition and interpretation
Self-produced, 2022

After releasing four recordings with various record labels, including Centrediscs, Architek Percussion is back in force with its very first album as a self-producer. The percussion ensemble, composed of Noam Bierstone, Ben Duinker, Ben Reimer and Alessandro Valiante, presents 6 Changes, which is both the title of the album and of the work which logically includes six movements, for a duration of nearly 33 minutes.

In When Will I Realize?, the listener is immediately struck by the full and enveloping resonances of the vibraphones. Listening on stereo speaker or headphones allows one to appreciate the true value of the magnificent work put into the sound recording. The sounds bounce from left to right for a very gratifying psychedelic effect.

Throughout the album, which must obviously be considered as a whole, are piano, a synthesizer, an electrified instrument capable of sliding notes, and other sounds processed by computer. Architek Percussion takes up the codes of experimental rock and electro music for a wonderfully minimalist musical combination where a single motif can be exploited to infinity. In the end, the band manages to create a musical trance that opens the doors to an unreal soundscape. The last work, Dark House Fan, offers the listener a final moment of weightless music. Under the effect of the vibration of the bass, it is as if time and space are expanding. A treat for the ears!

This page is also available in / Cette page est également disponible en: Francais (French)

Share:

About Author

Justin Bernard est détenteur d’un doctorat en musique de l’Université de Montréal. Ses recherches portent sur la vulgarisation musicale, notamment par le biais des nouveaux outils numériques, ainsi que sur la relation entre opéra et cinéma. En tant que membre de l’Observatoire interdisciplinaire de création et de recherche en musique (OICRM), il a réalisé une série de capsules vidéo éducatives pour l’Orchestre symphonique de Montréal. Justin Bernard est également l’auteur de notes de programme pour le compte de la salle Bourgie du Musée des Beaux-Arts de Montréal et du Festival de Lanaudière. Récemment, il a écrit les notices discographiques pour l'album "Paris Memories" du pianiste Alain Lefèvre (Warner Classics, 2023) et collaboré à la révision d'une édition critique sur l’œuvre du compositeur Camille Saint-Saëns (Bärenreiter, 2022). Ses autres contrats de recherche et de rédaction ont été signés avec des institutions de premier plan telles que l'Université de Montréal, l'Opéra de Montréal, le Domaine Forget et Orford Musique. Par ailleurs, il anime une émission d’opéra et une chronique musicale à Radio VM (91,3 FM).

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.