CD Review | Goldberg Variations (Deutsche Grammophon, 2023)

0

This page is also available in / Cette page est également disponible en: Francais (French)

100%
100%
  • Detsche Grammophon
    5
  • User Ratings (0 Votes)
    0

Goldberg Variations
Víkingur Ólafsson, piano
Deutsche Grammophon, October 2023

This Icelandic pianist knows Johann Sebastian Bach like the back of his hand. In his latest album for Deutsche Grammophon, Víkingur Ólafsson tackles a work that is as revered as it is feared by young performers. “It’s something I’ve been thinking about for almost 25 years, which is most of my life,” he confides at the launch.

It took him 10 years to tame the Goldberg Variations and finally make this giant of the piano repertoire his own. For a long time, he aimed to find his own voice, his own intimate vision of the work—something that made his interpretation unique. As the fruit of his labour, this recording is a professional and personal achievement for the artist, and a superb example of mastery and savoir-faire.

In the Aria, Víkingur Ólafsson manages to find a singular breath and, right from the outset, to develop an interpretation of great depth, which sets him well above many other pianists. Throughout the piece, he has an almost metronomic respect for rhythm, illustrating the sheer force of Bach’s music. A few rare passages shift slightly in tempo, notably in Variation No. 21. This blend of art and science stands in perfect harmony with the qualities the performer believes are intrinsic to the work. “At all times, its poetry touches us to the core, its musical structure remains immaculate, and the incredible synergy between the two makes it a timeless work.”

Víkingur Ólafsson will perform the Goldberg Variations in concert at Salle Bourgie on Jan. 24, 2024.

This page is also available in / Cette page est également disponible en: Francais (French)

Share:

About Author

Justin Bernard est détenteur d’un doctorat en musique de l’Université de Montréal. Ses recherches portent sur la vulgarisation musicale, notamment par le biais des nouveaux outils numériques, ainsi que sur la relation entre opéra et cinéma. En tant que membre de l’Observatoire interdisciplinaire de création et de recherche en musique (OICRM), il a réalisé une série de capsules vidéo éducatives pour l’Orchestre symphonique de Montréal. Justin Bernard est également l’auteur de notes de programme pour le compte de la salle Bourgie du Musée des Beaux-Arts de Montréal et du Festival de Lanaudière. Récemment, il a écrit les notices discographiques pour l'album "Paris Memories" du pianiste Alain Lefèvre (Warner Classics, 2023) et collaboré à la révision d'une édition critique sur l’œuvre du compositeur Camille Saint-Saëns (Bärenreiter, 2022). Ses autres contrats de recherche et de rédaction ont été signés avec des institutions de premier plan telles que l'Université de Montréal, l'Opéra de Montréal, le Domaine Forget et Orford Musique. Par ailleurs, il anime une émission d’opéra et une chronique musicale à Radio VM (91,3 FM).

Comments are closed.