CD Review | Baroque Arias from Europe (ALEA III, 2023)

0

This page is also available in / Cette page est également disponible en: Francais (French)

70%
70%
  • ALEA III
    3.5
  • User Ratings (0 Votes)
    0

Baroque Arias from Europe
Thalia Moutopoulou, soprano; Michel Cardin, theorbo; Chrysostomos Kalogridakis, tenor and guitar
ALEA III, 2023

This album, the result of a collaboration between soprano Thalia Moutopoulou and theorbo player Michel Cardin, was born during the annual ALEA III Summer Encounter, which took place, as always, on the Greek island of Naxos. Along with guitarist and tenor Chrysostomos Kalogridakis, the duo offers baroque arias from Italy, France and England, via Bohemia, represented by Johann Heinrich Schmelzer.

The selected repertoire features subtle, refined accompaniment. Cardin expertly brings resonance and colour out of the music to create a charming, intimate atmosphere. As he says in the album’s booklet, “the expressive power of the theorbo alone, the basic instrument of any baroque continuo, allows it to (assume) an orchestral role through (the) careful realization of the basso continuo, combined with the magic of the plucked strings, which sting as much as they caress the contours of such moving music.”

This page is also available in / Cette page est également disponible en: Francais (French)

Share:

About Author

Justin Bernard est détenteur d’un doctorat en musique de l’Université de Montréal. Ses recherches portent sur la vulgarisation musicale, notamment par le biais des nouveaux outils numériques, ainsi que sur la relation entre opéra et cinéma. En tant que membre de l’Observatoire interdisciplinaire de création et de recherche en musique (OICRM), il a réalisé une série de capsules vidéo éducatives pour l’Orchestre symphonique de Montréal. Justin Bernard est également l’auteur de notes de programme pour le compte de la salle Bourgie du Musée des Beaux-Arts de Montréal et du Festival de Lanaudière. Récemment, il a écrit les notices discographiques pour l'album "Paris Memories" du pianiste Alain Lefèvre (Warner Classics, 2023) et collaboré à la révision d'une édition critique sur l’œuvre du compositeur Camille Saint-Saëns (Bärenreiter, 2022). Ses autres contrats de recherche et de rédaction ont été signés avec des institutions de premier plan telles que l'Université de Montréal, l'Opéra de Montréal, le Domaine Forget et Orford Musique. Par ailleurs, il anime une émission d’opéra et une chronique musicale à Radio VM (91,3 FM).

Comments are closed.