CD Review | Barbara Hannigan Messiaen, Alpha Classics, 2024

0

This page is also available in / Cette page est également disponible en: Francais (French)

Messiaen

Barbara Hannigan, soprano; Bertrand Chamayou, piano; Vilde Frang, violin: Charles Sy, ténor

Alpha Classics, 2024

Hannigan Messiaen As we anticipate their Nov. 26 recital at Salle Bourgie, Barbara Hannigan and Bertrand Chamayou have just released a superb all-Messiaen recording on Alpha Classics.

The first piece, Chants de terre et de ciel, Bail avec Mi, confirms the breadth of Hannigan’s spectrum of interpretation, which Montrealers have been able to admire during her last three appearances at Maison symphonique (with the OSM, in 2022 and 2024). The Canadian singer alternates between vocalism devoid of vibrato, expressing fragility and wandering, and a fleshier tone, like a burst of vigor. Meanwhile, at the piano, Chamayou graces us with pearl patterns like a painter dropping fine drops of colour onto his canvas.

The first book of Poèmes pour Mi invites us even further to explore new sounds. The piano sets the scene for this acoustic otherworld while the voice begins a scansion, like an echo from the Middle Ages which will follow us until the album’s final piece.

La mort du Nombre opens, in fact, with a violin solo characteristic of modal music, a sign of Messiaen’s propensity to draw on an ancient style to conceive a language of his own. The female voice takes part in this ethereal sound universe, unlike the male voice—that of Charles Sy, a young Canadian lyric tenor with a bright future—which momentarily combines with the piano to form a dazzling, resolutely modern duet.

Needless to say, along with her collaborators, Barbara Hannigan gives us a unique experience, as only this extraordinary artist is capable of offering.

Playlist

 

This page is also available in / Cette page est également disponible en: Francais (French)

Share:

About Author

Justin Bernard est détenteur d’un doctorat en musique de l’Université de Montréal. Ses recherches portent sur la vulgarisation musicale, notamment par le biais des nouveaux outils numériques, ainsi que sur la relation entre opéra et cinéma. En tant que membre de l’Observatoire interdisciplinaire de création et de recherche en musique (OICRM), il a réalisé une série de capsules vidéo éducatives pour l’Orchestre symphonique de Montréal. Justin Bernard est également l’auteur de notes de programme pour le compte de la salle Bourgie du Musée des Beaux-Arts de Montréal et du Festival de Lanaudière. Récemment, il a écrit les notices discographiques pour l'album "Paris Memories" du pianiste Alain Lefèvre (Warner Classics, 2023) et collaboré à la révision d'une édition critique sur l’œuvre du compositeur Camille Saint-Saëns (Bärenreiter, 2022). Ses autres contrats de recherche et de rédaction ont été signés avec des institutions de premier plan telles que l'Université de Montréal, l'Opéra de Montréal, le Domaine Forget et Orford Musique. Par ailleurs, il anime une émission d’opéra et une chronique musicale à Radio VM (91,3 FM).

Comments are closed.