Oktoecho: Transcestral (2021)

0
Advertisement / Publicité

This page is also available in / Cette page est également disponible en: Francais (French)

86%
86%
  • 4.3
  • User Ratings (0 Votes)
    0

Katia Makdissi-Warren, musical and electronic arrangements; Joséphine Bacon, Innu poet; Nina Segalowitz, Inuit throat singer; Hélène Martel, vocals.

The blending of styles and cultures is a topic that comes up a lot when we talk about world music. The approach of Katia Makdissi-Warren and the Oktoecho team, followed by a host of musicians, is somewhat different. Their Transcestral project is, rather, the meeting of two world cultures, Sufism, on the one hand, and that of the First Nations, on the other hand, which is put forward with the notable contribution of Western styles.

Needless to say, this “transcestral” journey is captivating. He immediately plunges us into the game of throat singing. It is not two players who compete, as tradition dictates, but only one (in this case, Nina Segalowitz) who alternates among her marked breath, her rough voice and her “natural” voice. Tradition aside, the impression of virtuosity remains intact.

Niki Pawâtin offers us another face of the First Nations, this time with a softer, smoother singing voice, for a wider audience. The Western-inspired orchestration makes the piece immediately more familiar. Third track of the album, Ode to the Earth joins the idea evoked above, namely a combination of circumstance between the music of Sufism and the First Nations, which is quite successful. Other pieces are built around the same principle, but with more mixed results. In Dunia, marriage does not flow from the source and turns rather into a confrontation of styles.

This page is also available in / Cette page est également disponible en: Francais (French)

Share:

About Author

Justin Bernard est détenteur d’un doctorat en musique de l’Université de Montréal. Ses recherches portent sur la vulgarisation musicale, notamment par le biais des nouveaux outils numériques, ainsi que sur la relation entre opéra et cinéma. En tant que membre de l’Observatoire interdisciplinaire de création et de recherche en musique (OICRM), il a réalisé une série de capsules vidéo éducatives pour l’Orchestre symphonique de Montréal. Justin Bernard est également l’auteur de notes de programme pour le compte de la salle Bourgie du Musée des Beaux-Arts de Montréal et du Festival de Lanaudière. Récemment, il a écrit les notices discographiques pour l'album "Paris Memories" du pianiste Alain Lefèvre (Warner Classics, 2023) et collaboré à la révision d'une édition critique sur l’œuvre du compositeur Camille Saint-Saëns (Bärenreiter, 2022). Ses autres contrats de recherche et de rédaction ont été signés avec des institutions de premier plan telles que l'Université de Montréal, l'Opéra de Montréal, le Domaine Forget et Orford Musique. Par ailleurs, il anime une émission d’opéra et une chronique musicale à Radio VM (91,3 FM).

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.