CD Review: Underwater (Decca, 2022)

0
Advertisement / Publicité

This page is also available in / Cette page est également disponible en: Francais (French)

68%
68%
  • 3.4
  • User Ratings (0 Votes)
    0

Underwater
Ludovico Einaudi, composer and pianist
Decca, 2022

This is Ludovico Einaudi’s first original solo piano project in close to 20 years. Born in 1955, this notable Italian keyboardist and composer is best known for his film scores, but the pandemic allowed him to return to his instrument full time. He has now emerged from the lockdown with 12 new works, the title track Underwater being, in his words, a metaphor of sorts, or an expression of a very fluid environment untainted by external influences. Bearing this in mind, the music seems to have been conceived for undivided listening. The prevalence of slow tempos draws in the listener, gently rocking him or her in the process, the mood heightened by repeated patterns, its ethereal effect enhanced by added reverb. On the flipside, however, the program lacks diversity: hats off, for example, to anyone who can immediately distinguish one track from the others. Of the tracks, the fourth (Flora) stands out the most because of its homophonic rhythm and accelaration of tempo;  Swordfish and Wind Song (tracks 7 and 8) also offer some interesting excursions into minor modalities. Einaudi fans, I am sure, should be won over by now.

This page is also available in / Cette page est également disponible en: Francais (French)

Share:

About Author

Justin Bernard est détenteur d’un doctorat en musique de l’Université de Montréal. Ses recherches portent sur la vulgarisation musicale, notamment par le biais des nouveaux outils numériques, ainsi que sur la relation entre opéra et cinéma. En tant que membre de l’Observatoire interdisciplinaire de création et de recherche en musique (OICRM), il a réalisé une série de capsules vidéo éducatives pour l’Orchestre symphonique de Montréal. Justin Bernard est également l’auteur de notes de programme pour le compte de la salle Bourgie du Musée des Beaux-Arts de Montréal et du Festival de Lanaudière. Récemment, il a écrit les notices discographiques pour l'album "Paris Memories" du pianiste Alain Lefèvre (Warner Classics, 2023) et collaboré à la révision d'une édition critique sur l’œuvre du compositeur Camille Saint-Saëns (Bärenreiter, 2022). Ses autres contrats de recherche et de rédaction ont été signés avec des institutions de premier plan telles que l'Université de Montréal, l'Opéra de Montréal, le Domaine Forget et Orford Musique. Par ailleurs, il anime une émission d’opéra et une chronique musicale à Radio VM (91,3 FM).

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.