CD Review: Amata Dalle Tenebre (Deutsche Grammophon, 2021)

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Amata Dalle Tenebre (Deluxe edition)
Anna Netrebko, soprano; Orchestra of the Teatro della Scala; Riccardo Chailly, conductor.
Deutsche Grammophon, 2021

For her first solo album in five years, Russian soprano Anna Netrebko has graced her long- awaited release (Amata Dalle Tenebre) with a visual component videotaped during the recording date that took place at Milan’s La Scala. Four video clips of as many arias are offered as part of the package. In these selections, the singer is not only seen performing, but donning the costumes for each role, these being Aida from Verdi’s eponymous opera, Lisa in Tchaikovsky’s Pique Dame, Didon from Didon and Énée by Purcell and, finally, Isolde from Wagner’s Tristan and Isolde. Netrebko hired filmmaker Elena Petitti di Rorerto to direct these segments intercut with excerpts from an interview with the singer.  With the passing of time, the soprano’s voice has gained in depth, which allows her now to take on the aforementioned parts, a case in point being her remarkable mastery of the Aida role. While her soprano is as pristine as ever in the upper reaches, Netrebko occasionally swoops down into the mezzo range, below the one to which she has accustomed us. Rounding out the disc’s program are more excerpts from Verdi and Wagner and other arias by R. Strauss, Cilea and Puccini.

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About Author

Justin Bernard est détenteur d’un doctorat en musique de l’Université de Montréal. Ses recherches portent sur la vulgarisation musicale, notamment par le biais des nouveaux outils numériques, ainsi que sur la relation entre opéra et cinéma. En tant que membre de l’Observatoire interdisciplinaire de création et de recherche en musique (OICRM), il a réalisé une série de capsules vidéo éducatives pour l’Orchestre symphonique de Montréal. Justin Bernard est également l’auteur de notes de programme pour le compte de la salle Bourgie du Musée des Beaux-Arts de Montréal et du Festival de Lanaudière. Récemment, il a écrit les notices discographiques pour l'album "Paris Memories" du pianiste Alain Lefèvre (Warner Classics, 2023) et collaboré à la révision d'une édition critique sur l’œuvre du compositeur Camille Saint-Saëns (Bärenreiter, 2022). Ses autres contrats de recherche et de rédaction ont été signés avec des institutions de premier plan telles que l'Université de Montréal, l'Opéra de Montréal, le Domaine Forget et Orford Musique. Par ailleurs, il anime une émission d’opéra et une chronique musicale à Radio VM (91,3 FM).

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