CD Review. The Spirit and the Dust

0

This page is also available in / Cette page est également disponible en: Francais (French)

100%
100%
  • 5
  • User Ratings (0 Votes)
    0

The Spirit and the Dust

Beverley Johnston, percussion; Marc Djokic, violin; Amici Chamber Ensemble

Centrediscs CMCCD 27920

Duration: 67 minutes

Earlier this year, the Canadian Music Centre released a recording that we strongly recommend: The Spirit and the Dust. It creates a psychedelic atmosphere with otherworldly sounds and features percussionist Beverley Johnston, violinist Marc Djokic and the Amici Chamber ­Ensemble. The sounds of the marimba and ­vibraphone occasionally transport us into a trance, making the music pleasant to hear despite the modern musical language. These appealing and accessible works are by Dinuk Wijeratne, Christos Hatzis, Norbert Palej and Richard Mascall, four active composers in the contemporary field. Wijeratne’s The Spirit and the Dust gives the album its title and is characterized by an ethereal, floating atmosphere that is sometimes met with anxiety and horror. Divided into three movements, Hatzis’s Vignette cycle is a nice dialogue between the marimba and violin, whereas Palej’s Ser con Él combines music with spoken texts. To end the album, Johnston and Djokic come together once again in Mascall’s Quantum Hologram, a ­masterful work that lasts more than 17 minutes and never runs short of musical ideas. This album will appeal to people who are still reluctant to ­listen to contemporary music.

This page is also available in / Cette page est également disponible en: Francais (French)

Share:

About Author

Justin Bernard est détenteur d’un doctorat en musique de l’Université de Montréal. Ses recherches portent sur la vulgarisation musicale, notamment par le biais des nouveaux outils numériques, ainsi que sur la relation entre opéra et cinéma. En tant que membre de l’Observatoire interdisciplinaire de création et de recherche en musique (OICRM), il a réalisé une série de capsules vidéo éducatives pour l’Orchestre symphonique de Montréal. Justin Bernard est également l’auteur de notes de programme pour le compte de la salle Bourgie du Musée des Beaux-Arts de Montréal et du Festival de Lanaudière. Récemment, il a écrit les notices discographiques pour l'album "Paris Memories" du pianiste Alain Lefèvre (Warner Classics, 2023) et collaboré à la révision d'une édition critique sur l’œuvre du compositeur Camille Saint-Saëns (Bärenreiter, 2022). Ses autres contrats de recherche et de rédaction ont été signés avec des institutions de premier plan telles que l'Université de Montréal, l'Opéra de Montréal, le Domaine Forget et Orford Musique. Par ailleurs, il anime une émission d’opéra et une chronique musicale à Radio VM (91,3 FM).

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.