CD Review: Chebotaryan, Babadjanian, Piazzolla (Trio de l’île)

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Gayané Chebotaryan : Piano Trio. 
Arno Babadjanian : Trio pour piano, violon et violoncelle. Astor Piazzolla : Las cuatro ­estaciones porteñas
Trio de l’Île
Divine Art 25211
Total time : 54 minutes

I was already familiar with the Trio de l’Île from live performances and aware of the level of cooperation they achieve on stage. Now the players are on disc with this first album released by Divine Art. Comprising violinist Uliana Drugova, cellist Dominique Beauséjour-Ostiguy and pianist Patil Harboyan, the group presents piano trios by 20th century composers, but not figures we would call modern or contemporary. In two Armenian composers, Gayané Chebotaryan (1918-1998) and Arno Babadjanian (1921-1983), the influence of Russian romantic music is clearly felt. To these the program adds Astor Piazzolla (1921-1992) and his well-known Cuatro estaciones porteñas.

There is a beautiful cohesion between all these works. Whether in the Piano Trio of Chebotaryan, the Trio for piano, violin and cello of Babadjanian or the cycle of Piazzolla, we find a common intensity, a passion that inspires them all. The music is also full of bouncy, dancing energy, and not only because of the tango rhythms that characterize Piazzolla’s music. Through their musicality and synergy, the musicians give the necessary momentum and impetus to these trios, most of which are novelties. Excitement guaranteed!

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About Author

Justin Bernard est détenteur d’un doctorat en musique de l’Université de Montréal. Ses recherches portent sur la vulgarisation musicale, notamment par le biais des nouveaux outils numériques, ainsi que sur la relation entre opéra et cinéma. En tant que membre de l’Observatoire interdisciplinaire de création et de recherche en musique (OICRM), il a réalisé une série de capsules vidéo éducatives pour l’Orchestre symphonique de Montréal. Justin Bernard est également l’auteur de notes de programme pour le compte de la salle Bourgie du Musée des Beaux-Arts de Montréal et du Festival de Lanaudière. Récemment, il a écrit les notices discographiques pour l'album "Paris Memories" du pianiste Alain Lefèvre (Warner Classics, 2023) et collaboré à la révision d'une édition critique sur l’œuvre du compositeur Camille Saint-Saëns (Bärenreiter, 2022). Ses autres contrats de recherche et de rédaction ont été signés avec des institutions de premier plan telles que l'Université de Montréal, l'Opéra de Montréal, le Domaine Forget et Orford Musique. Par ailleurs, il anime une émission d’opéra et une chronique musicale à Radio VM (91,3 FM).

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